Co mówią internetowe profile miłośników czworonogów?

Portale społecznościowe to kopalnia wiadomości. Istotnych i zupełnie nieważnych, ale każdy wyciągnie z nich coś dla siebie. Tym razem padło na wielbicieli psów i kotów.

Źródło: Shutterstock

Psiarze to, a kociarze tamto… Powtarzane, często bezrefleksyjnie, stereotypy budują nasze postrzeganie świata. Jak mają się te obiegowe opinie do rzeczywistości? Jeśli za rzeczywistość uznać informacje, jakie publikujemy w sieci, mamy odpowiedź.

Badacze przeanalizowali profile około 160 000 użytkowników najpopularniejszego portalu społecznościowego, którzy na swoich „ścianach” udostępniali zdjęcia czworonożnych pupili: psów lub kotów. Naukowców interesowały szczególnie zawierane na portalu znajomości, udostępnianie fotografii, kliknięcia polubień i wyrażanie zainteresowania różnymi wydarzeniami. Badaną grupę podzielono na “kociarzy” i “psiarzy” na podstawie liczby publikowanych przez nich zdjęć tych zwierząt, a następnie szukano różnic i podobieństw między nimi. Oto, czego się dowiedzieliśmy.

To, co uderza najsilniej, to potwierdzenie jednego z najpowszechniejszych stereotypów: wielbiciele psów okazali się być bardziej towarzyscy i mieć szersze grono przyjaciół. Według badania użytkownicy portalu, którzy na swoim profilu mieli więcej zdjęć przedstawiających psy, mieli też średnio o 26 znajomych więcej niż zaklasyfikowani jako fani kotów. Niemniej warto zauważyć, że to jednak kociarze otrzymywali więcej zaproszeń na promowane wydarzenia.

Wielbiciele kotów częściej oznaczają się na portalu jako single (dotyczy to około 30% kociarzy przy 24% fanów psów). Kolejny potwierdzony stereotyp, czy może tylko świadomy sposób autoprezentacji? Jak by nie było, nie wszyscy single z kotami u boku to samotne starsze panie. Okazuje się, że bycie singlem nie łączy się w żaden sposób ani z wiekiem, ani z płcią, a wśród singli – kociarzy są i ludzie młodzi, i starsi, mężczyźni i kobiety.

Zebrane informacje pozwoliły też opisać wielbicieli czworonogów poprzez książki, jakie czytają i filmy, jakie oglądają. Co pokazują dane? Kociarze częściej sięgają po fantastykę, anime i science fiction, psiarze natomiast preferują romanse, dramaty i reality shows. Kociarze częściej od psiarzy lajkują strony książek, filmów i programów telewizyjnych, co potwierdzałoby ich zamiłowanie do rozrywek bez konieczności wychodzenia z domu.

Badanie obejmowało również analizę… wyrażania emocji. Częściej po ikonki opisujące nastrój sięgali kociarze i była to cała rozpiętość uczuć: od szczęścia, przez zdenerwowane i zmęczenie po smutek. Psiarze bardziej powściągliwi, głownie wyrażali siebie, gdy czuli się „dumni” albo „podekscytowani”.

A wy, co udostępniacie w globalnej sieci? Widzicie się w którejś z tych grup?

 

 

 

źródło: www.iflscience.com